Beba

Formiranje obroka i uvođenje nemlečne ishrane

Uvođenje čvrste hrane bebi treba početi prema preporukama izabranog pedijatra. U zavisnosti od toga da li je beba na adaptiranoj formuli ili doji, uzimajući u obzir razvoj svakog deteta individualno pedijatar će vas posavetovati da li da sa ishranom krenete kad beba napuni 4 ili 6 meseci. Uglavnom bebe počinju da jedu čvrstu hranu negde u svom 5. mesecu života.

I ćerku i sina sam dojila, oboje su lepo napredovali. Ćerkica je sa nemlečnom ishranom počela sa 6 meseci, a sin sa 5,5 meseci, jer je stalno tražio da jede i činilo mi se da je spreman. Ćerka je sve lepo jela, prihvatala je nove ukuse jako dobro. Sjajno se hranila do drugog rođendana, a onda je počela da bira i izbacila veliki broj namirnica iz jelovnika. Sada sa 5 godina polako uspevamo da vratimo i sa osmehom jedemo grašak, spanać, slaninu, avokado…
Sin nije prva dva meseca bio oduševljen hranom iako je tražio da jede; svidela mu se palenta i kasnije povrćne kaše sa mesom, a na ostalo se mrštio. Voće teško prihvata i izbegava ga…. Sa njim tek kreće putovanje zvano „jedemo sve“ s obzirom da ima 11 meseci 🙂

Uvođenje prve namirnice

Većina pedijatara savetuje da za prvu namirnicu odaberete neku neutralnog ukusa poput pirinča, krompira, tikvice ili jabuke… Na tržištu ima dosta pirinčanih pahuljica iz industrijske proizvodnje koje se daju bebama kao prvi zalogaj. Izbor je na vama, možete detetu kupiti te pahuljice ili mu možete napraviti kašu od običnog pirinča. Moje mišljenje je da ni jedno ni drugo nije pogrešno, naravno u dogovoru sa pedijatrom ćete se odlučiti kako ćete početi.

Ono što je među pedijatrima prihvaćeno kao pravilo, koliko sam ja naučila od njih uz moje dvoje dece, jeste da se bebi prva čvrsta hrana ponudi u prepodnevnom periodu npr. oko 12h. Bebi treba ponuditi par kašičica namirnice koju ste odabrali kao prvu hranu. Nakon toga bebu treba podojiti ili joj dati mleko koje pije. Ovo treba raditi 3-4 dana za redom, nakon toga tu namirnicu, ako je u pitanju recimo pirinačana kaša, prebacićete u terminu za večeru to može biti oko 17 ili 18h u zavisnosti od toga kada kreću večernji rituali – kupanje, spavanje. Znači ta večera treba da bude 45min do 1h pre kupanja.
Tako se uvodi pirinač i formira prvi obrok odnosno večera. Nastavljate da dajete tu kašu i u narednim danima. Otprilike za 10 dana beba će shvatiti kako se jede i navići će se na to.
Ukoliko kao prvu namirnicu odaberete krompir, onda to bebi posle uvođenja dajete u vreme ručka, tek kada uvedete neku od žitarica onda formirate večeru sa tom žitaricom.
Naš pedijatar kaže da žitarice idu za večeru jer daju veću sitost, pa beba mirnije i duže spava noću, a povrće ide za ručak.

Smatra se da je namirnica uvedena kada beba pojede 5 kašičica te namirnice. Ovo naravno nije moguće kada su u pitanju namirnice poput luka, celera, korena peršuna i drugih sličnih namirnica koje se dodaju jelima kao začin, a nisu osnovno jelo.

Za prvi obrok ćerki sam odabrala pirinčanu kašu – Milupa pirinačane pahuljice bez mleka. U te pahuljice sam dodavala svoje mleko. Prvih nekoliko dana (mislim da je bilo 4 dana) sam davala prepodne pa kada sam videla da pojede 5-6 kafenih kašičica onda sam tu kašu prebacila predveče kao večeru. Imala je samo tu večeru od pirinčane kaše nekih 7-8 dana, nakon toga sam počela da uvodim povrće i da formiram ručak.

Kada se uvode nove namirnice i zašto?

Nove namirnice uvode se prepodne i tokom ranog popodneva (do 14h) jer u slučaju alergijske reakcije imate mogućnosti i vremena da dete odvedete kod pedijatra ili ukoliko je potrebno zatražite medicinsku pomoć. Složićete se da veče nije najbolje za uvođenje novih namirnica, jer najmanje što vam treba je da bebu koja se npr.osula od neke namirnice u 10 sati uveče vodite u dežurnu kliniku.
Nakon uzimanja neke određene hrane potrebno je oko 2h da se ona svari u bebinom stomaku. Pravilo 3 – 4 dana uvođenja je usvojeno baš zbog toga da biste mogli da ispratite svoje dete i vidite da li ima nekih promena nakon unošenja nove namirnice. Pratite detetove stolice, kožu i kožu usne duplje.
Naravno, kada beba počne da jede hranu njena stolica će se promeniti – promeniće se miris i gustina stolice. Takođe može se desiti da bebi izostane neka stolica, da dobije zatvor i da ima više gasova nego inače. S prvim detetom to nisam znala, zato sam sa drugim tokom uvođenja nemlečne hrane, u dogovoru sa pedijatrom, nastavila još nekih mesec dana od prvog obroka da dajem kapi koje sam davala za grčeve. Koristila sam Biogaia kapi i to od rođenja pa do 6,5 meseci, po 5 kapi dnevno. Naravno za ovo se obavezno konsultujte sa pedijatrom.

Uvođenje druge namirnice

Svaka beba će različito prihvatiti činjenicu da je počela da jede. Neke bebe će gutanje kaše savladati za 5 dana neke za dve nedelje, to je individualno… Nemojte svoje dete silom terati da jede, ono se tek uči hranjenju. Moja ćerka je pirinčanu kašu uz pomoć koje je „naučila“ da jede jela desetak dana, tek onda smo prešle na krompir i ostalo povrće…Sin je 5 dana jeo samo pirinčanu kašu, mislila sam da neće da jede, da mu ne ide, jer je ceo proces hranjenja bio katastrofa 🙂 a u stvari nije mu se sviđala ta kaša. Kada sam mu spremila krompir, oduševio se i počeo normalno da jede, nakon toga je probao i šargarepu  i sve je bilo u redu. Kada smo došli do bundeve shvatili smo da je to njegovo omiljeno jelo 🙂

Drugu namirnicu isto uvodite u podne, to može npr. da bude krompir, bundeva ili tikvica. Tog dana će beba imati 2 obroka – prvi u podne (probanje nove namirnice, to je ionako par kašičica) i drugi popodne oko 17-18h u vidu večere ako ste se odlučili da prvo uvedete pirinač. Tako počinje formiranje ručka.
U suštini prvi formirani obrok obično bude večera jer se svi trude da beba što duže noću spava i da se izbace noćni podoji/flašica. Naravno nećete odmah izbaciti noćno hranjenje, ali će to već postepeno doći, verovatno kada beba bude imala oko 8 meseci, mada ne mora da znači da će to sigurno tako biti.

U razgovoru sa mnogim pedijatrima shvatila sam da svi savetuju da se za prve namirnice odabere voće i povrće koje raste u našoj zemlji, odnosno one namirnice koje se već dugo upotrebljavaju na podneblju odakle dete potiče. U tu grupu spadaju, krompir, pirinač, šargarepa, jabuka, palenta, bundeva, kruška, šljiva…

Uvođenje treće namirnice

Kada beba pojede 5-6  kašičica namirnice koju ste drugu uveli onda možete krenuti sa trećom namirnicom. Treću namirnicu isto uvodite 3 dana povećavajući količinu iz dana u dan.
Treća namirnica je i kod ćerke i kod sina bila šargarepa. Prvog dana kada sam počela da je uvodim dodala sam komad šargarepe od 2,5 cm, i umešala sa krompirom. Drugog dana sam stavila malo veći komad šargrepe i isto umešala sa krompirom. Trećeg dana sam skuvala celu malu šargarepu i na tanjiru posebno stavila krompir, a posebno kašu od šargarepe. Davala sam prvo tako čistu šargarepu, 4, 5 kašičica pa sam malo davala i krompira dok je dete htelo da jede… I četvrtog dana sam isto tako uradila.

Uvođenje četvrte namirnice

Kada smo uveli šargarepu, prešla sam na uvođenje sledeće namirnice. U našem slučaju to je bila jabuka. Do tada su moja deca imala večeru i ručak, jabuku sam isto uvodila prepodne i kada sam je uvela, nastavila sam da je dajem oko 11h- 11:30h kao prvu voćnu užinu.Tako da su tog dana uz probanje jabuke prepodne, imali i ručak oko 15h i večeru oko 17:30h.

S obzirom da će količina svih ovih obroka koje beba pojede verovatno biti jednaka par kašičica, posle svakog obroka bebu ponuditi da doji tj. pripremiti joj mleko. Morate prihvatiti da je uvođenje čvrste hrane kod beba proces i da ne očekujete da će beba drugog dana da „sedne i da se najede“ kašom koju ste pripremili. Beba se postepeno privikava na novu strukturu koju ima u ustima, privikava se na nešto što nije samo mleko. Zbog toga treba da budete strpljivi. Ukoliko vam je beba pospana ili nervozna ili je muče zubići budite spremni na njeno negodovanje tokom hranjenja. Birajte vreme kada je beba odmorna i raspoložena i tada je nahranite. Svaka beba ima svoj neki ritam dana. Satnice koje sam ispisala nisu prilagođene svakoj bebi, ali mogu da vam posluže kao smernica.

Kada završite uvođenje prva dva povrća možete uvesti neko novo povrće, dodajte ga u ručak uz namirnice koje ste već uveli.
Kako se uvodi jedna po jedna namirnica videćete da ćete početi da kombinujete po 2-3 vrste povrća u ručku, ili po 2 vrste voća u užini ili pak voće i žitarice.

Ja sam im posle jabuke uvela palentu tako da sam imala izbor da za večeru ponudim pirinčanu kašu jedan dan a palentu sledećeg dana.

Kada uvedete 5-6 namirnica imaćete veći izbor i onda ćete moći bebi da ponudite raznovrsne kaše.

Ukoliko ste uveli recimo od voća: jabuku i krušku, od povrća: krompir, tikvicu, bundevu, šargarepu, a od žitarica: pirinač i palentu; onda možete imati neku vrstu jelovnika.

Ovako je izgledao naš neki raspored na početku uvođenja nemlečne ishrane:

6h podoj

9h podoj

11h voćna užina – Kuvana jabuka, podoj

12h podoj – spavanje

14-15h ručak – Krompir,podoj

16h podoj -spavanje

17-18h večera – Pirinčana kaša

20-20:30h podoj
+ noćno hranjenje po potrebi

U dogovoru sa pedijatrom mojoj deci sam doručak formirala sa 9 meseci. Pedijatar mi je objasnio da je jutarnje mleko važno i da ne žurim sa doručkom. Nedavno sam čitala da neki sada savetuju da se doručak mnogo pre uvede, a večera tek sa 8-9 meseci. Iskreno mojoj deci je odgovaralo da ujutru doje onda idu u šetnju, pojedu voće posle šetnje, i doje za spavanje u podne. Kako im se skraćivalo vreme spavanja i kada su počeli da se bude ujutru ranije onda sam im uvela doručak. Sa nekih 11 meseci imali su doručak, prepodnevnu užinu, ručak, popodnevnu užinu i večeru. Između sam dojila na zahtev uz obavezne podoje rano ujtru, u podne i uveče. Mislim da je sve individualno, svako svoje dete poznaje najbolje i može da odluči šta mu je potrebno.

Trudite se da bebi svakog dana ponudite raznovrsnu i zdravu hranu.

Uglavnom se za doručak i večeru daju žitarice. Ja sam ih za doručak kombinovala sa voćem, a za večeru sa mlečnim dodacima kada sam ih uvela ili sa povrćem (spanać i palenta, blitva i palenta).  Užina je kod nas uvek voće, a za ručak povrće i povrće sa mesom/ribom/žumancem.

Nadam se da će vam naše iskustvo sa uvođenjem nemlečne ishrane pomoći.

U nekom od narednih postova biće priče i o tome u kom smo mesecu koju namirnicu uvodili.